Izgurali smo dvadeset godina poslovanja. Da, izgurali, jer ovde se tako opstaje i ostvaruje uspeh. Skoro pa nikada ne naiđeš na neku nizbrdicu gde bi stvari išle same od sebe, zato moraš da guraš. U duhu retrospektive, logično je da se zapitaš šta je to bilo važno u prethodne dve decenije, šta je obeležilo taj period, šta je ostavilo važan trag?
Ne znam da li zbog aktuelne i nimalo lepe realnosti oko nas, možda moje sklonosti ka stalnom rešavanju problema ili je to pak sasvim normalno, prve asocijacije su mi na sve krizne trenutke koje smo proživeli: ubistvo Đinđića, pakao svetske ekonomske krize 2008-2010, neki važni poslovni failovi (svi ih imamo?!), poslednjih godinu dana funkcionisanja… Verovatno je ta prva asocijacija normalna, prolazimo kroz stresan period decenijama unazad, a i u biti našeg posla i preduzetništva očekivano je da se fokusiramo na izazove kako bi ih rešavali, prečesto ne videvši pobede koje stižu potom.
Upravo zato, konstatovaću da su prethodnih 20 godina bile dobre za nas. Ostvarili smo mnoge uspehe, rasli smo, učili, osvajali nove terene, unapređivali se, radovali se novoj deci, promenili ime, gurali i dogurali do 2021. godine. Svet se promenio, a i mi sa njim.
Dobili smo internet kakvim ga danas poznajemo i to je definitivno jedna od stvari koja je obeležila život i posao. Posao kojim se bavimo, sa druge strane, postao je mnogo manje prestižan, poštovan, vrednovan. Skoro pa na granici “commodity” usluga, kod kojih se prvo gledaju cena i rok isporuke. Prešli smo i put od brenda u centru pažnje, preko potrošača kao kralja, da bi danas duboko sagledavali uticaje/želje i probleme potrošača kao osnovne drajvere koje koristimo u komunikaciji.
DNA Communications (a ranije GistroAdvertising) je uvek bio i ostaje dobar partner svojim klijentima. Prečesto smo imali ulogu njihove savesti i konzervativne kontrole, dok smo na prvo mesto uvek stavljali njihove rezultate, često čak i ispred naših interesa. I ne, nismo zažalili zbog toga, učinilo nas je onim što smo danas.
Biće da postoji i legat o kome se malo zna, prečesto ga ne komuniciramo ni unutar firme. To moramo da promenimo, jer kreirali smo neke sjajne inicijative! Stvorili smo ICT Hub, doveli u Srbiju FuckUp Nights, podigli Belgrade Food Show, odreagovali na Covid pokretanjem DokTok platforme… Uvek sjajna reakcija adekvatna potrebama oko nas, ali i preskromno ponašanje.
Mi smo dobar “frizer, krojač, stilista”, konsultant naših klijenata i sve govori u prilog da smo bili i ostali dobri u tom poslu. U budućnosti, želja je da se možda malo više posvetimo i sopstvenoj “frizuri i odelu”, ali ono što je sigurno je da nam to neće postati i jedina suština.
Čeka nas izazovna i lepa budućnost. Lepa, jer za našom profesijom ima velike potrebe. Kompanije nisu u stanju da idu same kroz izazove, znanje komunikacione i advertising industrije je neophodno kako bi ostvarili svoje ciljeve i kako bi se adekvatno trasformisali za vreme pred nama. Da li ćemo tu ulogu vršiti kao “marketing agencije” ili pak kao nešto sasvim novo – ne zavisi samo od nas. Sa druge strane, izazovna, jer moramo da razumemo tržište koje se ekstremno brzo menja, kako pod uticajima velikih dešavanja, tako i dolaskom novih generacija koje svemu donose nove pristupe. Da bi ih razumeli, nove generacije moraju ući i u agencije, a da bi ušli, moramo im dozvoliti da budu ono što jesu, ne ono što mi želimo da budu.
Ne znam gde ćemo biti za 5 ili 10 godina, ne moramo ni znati. Ono što nam je pak obaveza to je spremnost adaptiranja, učenja i osvajanja. Sadašnjost nam kao cilj nameće kreativnost u službi poslovnih, ili još preciznije, prodajnih rezultata. Brend i imidž jesu važni, ali neće opstati bez “goriva” koje dolazi iz prodaje i prodajnih rezultata. I to smo na vreme predvideli i adekvatno odgovorili – našim SMART sells pristupom komunikacije. Dobri smo!
Zakoračili smo u nov period, nove decenije pred nama, nema nam druge sem da nastavimo uspešno, zar ne?! A o uspesima i izazovima u prethodnih 20 godina, kao i uspesima pred nama, pričaćemo u narednim nedeljama i mesecima sa ljudima koji su sebe ugradili u DNA Communications, našim klijentima i mnogima koji nam znače. Pratite nas, biće poučno, ponekad tužno ili urnebesno, ali svakako zanimljivo!
Do tada, pozdrav.
Dejan Ranđić,
Generalni direktor
DNA Communications